Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Terug

Stemgebruik?

Shauni Van Reusel

02-02-2013 | 17:57

Wie kan ik doen aan mijn hoge, scherpe stem?

Wie kan mij hier het beste mee helpen?

 


  

1 Antwoord

Antwoord van
06-02-2013 | 11:16

Beste,

 

Iedere stem heeft een eigen stemgeluid maar een te hoge en scherpe stem kan voor een aantal ongemakken zorgen. Indien u ondervindt dat u door uw stemgebruik hinder ondervindt (vb  heesheid, pijn, wegvallende stem, opmerkingen door naasten...) neemt u best contact op met een NKO-arts om na te gaan of er organische oorzaken aan de oorzaak kan liggen van de hoge/scherpe stem. Het kan zijn dat u een verkeerde stemtechniek gebruikt.  Logopedische therapie kan dan eventueel opgestart worden indien de NKO-arts dit voorschrijft. Bij vragen neemt u gerust contact op met een logopediste.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn.

Mvg,

Stephanie Vandendriessche

logopediste